Keramikárka Anna Rusinkovičová: Keď práca s hlinou lieči.

Počuli ste už o ergoterapii? Práve jej sa venuje – konkrétne vo forme keramiky, umelkyňa a keramikárka Anna Rusinkovičová. V rozhovore Anna Rusinkovičová prezradí, ako sa dostala k umeniu, porozpráva o svojej tvorbe, ale aj ako vzniká keramika, či ako práca s hlinou lieči.

Keramikárka Anna Rusinkovičová
Anna Rusinkovičová pri tvorbe keramiky (foto: Daniela Babicová)

Vo svojej tvorbe sa venujete najmä keramike. Ako ste sa ku keramike a všeobecne k umeniu dostali?

Myslím si, že v každom z nás tlie malý plamienok umenia, len ho treba podporiť, aby vzplanul.

Od malička som si rada kreslila. Môj brat to postrehol a prihlásil ma na základnú umeleckú školu. Potom nasledovala Stredná umelecko-priemyselná škola – SUPŠ v Kremnici. Samozrejme, že rodičia a rodina ma podporovali. V škole som získala základy kreslenia, grafiky, fotografovania, krásneho písma, či modelovania, ako aj iné odborné znalosti… Stále, aj po škole, som prikladala polienka do ohňa. Pracovala som v zamestnaniach, kde bolo požadované umelecké vzdelanie. Okrem toho som popri práci organizovala autorské výstavy doma a v zahraničí, taktiež som sa zúčastňovala na mnohých domácich, ale aj zahraničných sympóziách.

Ako dlho sa venujete keramike?

Keramiku som začala robiť keď som nastúpila pracovať ako inštruktorka v keramickej dielni na oddelení ergoterapie -artterapie v Národnom rehabilitačnom centre v Kováčovej. Tu pracujem dodnes, čo je už 33 rokov.

Pamätáte si ešte na svoje prvé pokusy? Aké boli?

Pamätám sa, keď som prvýkrát točila na hrnčiarskom kruhu. Vtedy som to veľmi chcela vedieť hneď. Samozrejme, že hlina lietala aj so mnou. 😀 Vznikali tak moje prvé avantgardné, nepravidelné, originálne kúsky mojej keramiky.

Vznikajú Vaše nápady vopred, alebo až keď vezmete do ruky hlinu, tak viete, čo z toho vznikne?

Vopred si premyslím a navrhnem, čo budem robiť. Niekedy sa mi stane, že postupným dotváraním vznikne úplne niečo iné – lepšie, ako bol pôvodný zámer. Avšak musím s tým byť spokojná a stotožnená. Inak z toho môže zostať len kus materiálu.

Je ešte stále pre Vás prekvapením, keď vytiahnete výrobok z pece, alebo už po rokoch skúseností viete, čo očakávať?

V súčasnosti máme na trhu veľké množstvo výberu materiálov. Tak sa stáva, že pri kúpe nových glazúr netrpezlivo čakám, ako vyzerajú po vypálení. Keď otvorím pec, je to vždy také malé prekvapenie.

Môžete popísať, ako taký keramický výtvor vzniká?

Hlina je materiál, ktorý sa dá spracovávať rôznymi spôsobmi: dá sa z nej modelovať, vytáčať na kruhu, vaľkať pláty, guľkať rôzne veľké guľky, či šúľance. Taktiež sa dá vtláčať do foriem, odlievať atď.

Z hliny vytvorené dielo sa musí najprv usušiť. Následne sa vypáli pri vysokej teplote až do 1000 stupňov. Vtedy sa hlina mení na črep. Až potom sa nanášajú glazúry – buď štetcom, alebo oblievaním, ponáraním, či striekaním. Nanesené glazúry sa znovu vypaľujú.

Venujete sa úžitkovej, ale aj experimentálnej keramike. Čo všetko pod Vašimi rukami vzniká?

Najradšej vytáčam na hrnčiarskom kruhu hrnčeky a rôzne misky, ktoré následne plasticky dotváram rôznymi spôsobmi. Veľmi rada sa bavím taktiež s tvorením reliéfov, pri ktorých tak trochu experimentujem.

Keramika, miska
Miska – Flora, 2018 , keramika farebne dekorovaná glazúrou, ø 35 cm (foto: archív Anna Rusinkovičová)

Pracujete ako inštruktorka v keramickej dielni na oddelení ergoterapie v Národnom rehabilitačnom centre v Kováčovej. Akí ľudia vlastne na ergoterapiu prichádzajú a čo si z Vašej keramickej dielne odnášajú? Oslovila nejakého účastníka ergoterapia keramika natoľko, že sa jej začal po pobyte v Kováčovej venovať?

Do keramickej dielne sa dostávajú ľudia so zdravotným postihnutím alebo s ochorením, ktorí sa určitou činnosťou, ktorú predpíše fyzioterapeut, liečia. Takže ako prvoradé sa liečia rôznymi činnosťami, kde im ukážem, čo všetko sa pri tej-ktorej diagnóze dá z hliny vytvoriť. Oboznámia sa s  výrobou keramiky a nakoniec si odnesú aj výrobky, ktoré si sami urobia vlastnými rukami.

Nikdy som neskúmala, či niekto z pacientov, ktorý sa liečil v keramickej dielni, začal robiť keramiku.

keramika, hrnčeky
Zbierka keramických hrnčekov podpísaná známymi osobnosťami, ktoré sa liečili aj v keramickej dielni NRC Kováčová. Hrnčeky sú podpísané známymi osobnosťami ako Ladislav Chudík, Milan Kňažko, Boris Farkaš, Andy Hryc, Rasťo Žitný, Magda Vášáryová, Elena Kaliská, Jozef Golonka, Pavol Čekan a mnoho ďalších. (foto: archív Anna Rusinkovičová)

Svoje diela ste prezentovali nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Kde všade mohli Vašu keramiku ľudia vidieť?

Áno. Vystavovala som i v zahraničí – vo Švajčiarsku, v Chorvátsku, v Českej republike, alebo v Maďarsku.

Je medzi keramikármi veľká konkurencia? Čo je podľa Vás potrebné, aby keramikár vedel osloviť potencionálneho zákazníka? Vyhľadávajú ľudia viac úžitkovú keramiku, alebo zaujímajú sa aj o originálne diela z keramiky?

Pracujem ako inštruktorka v NRC Kováčová. Doma tvorím vo voľnom čase to, čo ma baví. Nikdy som nemyslela na konkurenciu, ani na to, že by som mala hľadať spôsob, ako osloviť zákazníka. Určite viem, že by som nebola dobrá obchodníčka. Ľudia sú rôzni. Záleží od toho, čo potrebujú – od vkusu, ale aj od ekonomickej situácie.

Okrem keramiky sa venujete i maľbe, či grafike. Ako ste sa k týmto technikám dostali? Čo pomocou nich znázorňujete?

Grafiku sme robili v škole. Avšak dlho po ukončení školy som sa k nej vracala, hlavne k technike suchej ihly.

Čo sa týka maľby, maľujem vtedy, keď sa potrebujem uvoľniť a odreagovať. Najskôr si spontánne nanášam plastické podklady, ktoré neskôr dopĺňam farbami.

Čo je pre Vás inšpiráciou, či už v keramike, alebo v maľbe?

V prvom rade je mojou inšpiráciu príroda, záhrada, prítomnosť bytia a vesmír. Mám rada kvety, preto ich často stvárňujem v mojej tvorbe.

Anna Rusinkovičová, keramika, reliéf
Divé maky 2020, reliéf – keramika farebne dekorovaná glazúrou, 30×36 cm (foto: archív Anna Rusinkovičová)

Ste členkou viacerých združení, ako napríklad Detvianska umelecká kolónia (DUK), či Zvolenská sedmička (ďalej ZV-7). Ako ste sa dostali do združenia ZV-7 a ako dlho tam už pôsobíte? Čo pre Vás znamená členstvo vo Zvolenskej sedmičke?

Som spoluzakladateľkou ZV-7. Od vzniku až po súčasnosť sme sa pravidelne schádzali a robili sme rôzne výstavy a akcie, čo naše vzťahy posilňovalo. Cítime sa tak ako jedna veľká umelecká rodina, ktorá úzko spolupracovala s DUK.

Som tiež členkou najstaršieho umeleckého spolku na Slovensku – Umeleckej besedy slovenskej (UBS). Spoločne organizujeme výstavy na Slovensku ale aj v zahraničí, na ktorých prezentujeme svoju tvorbu s cieľom rozvoja národnej kultúry.

Anna Rusinkovičová, Zvolenská sedmička, Ateliér pod nosom
Anna Rusinkovičová pri maľovaní počas výtvarného plenéru Zvolenskej sedmičky, Ateliér pod nosom, 2020, Námestie SNP, Zvolen (foto: archív Anna Rusinkovičová)

A otázka na záver. Aké plány máte do budúcna, čo sa týka Vašej tvorby?

Naďalej by som chcela tvoriť a byť užitočná.

V roku 2017 som bola autorkou projektu ,,Sochárske sympózium v Kováčovej“, ktoré malo veľký úspech. Chcela som v tejto činnosti pokračovať, ale kvôli momentálnej pandemickej situácii som musela tieto svoje plány odložiť. Možno by som si vedela v Kováčovej predstaviť aj galériu, ktorá by bola vytvorená z takýchto sympózií.

„Najužitočnejšie zo všetkých umení je umenie byť užitočný.“ Benjamin Franklin

Anna Rusinkovičová, keramika

Anna Rusinkovičová (1964, Brezno)

Je slovenská umelkyňa a  keramikárka.

Je spoluzakladajúcou členkou združenia Zvolenská sedmička, ktoré združuje profesionálnych a neprofesionálnych umelcov, výtvarníkov a fotografov.

Pôsobí takisto v  iných spolkoch, ako napr. Umelecká beseda slovenská, alebo Detvianska umelecká kolónia.

Na konte má niekoľko kolektívnych a autorských výstav na Slovensku, v  Česku, Maďarsku, Chorvátsku, či vo Švajčiarsku.

Taktiež sa pravidelne zúčastňuje podujatí spolkov UBS a ZV-7.

Anna Rusinkovičová sa vo svojej tvorbe venuje najmä úžitkovej a  experimentálnej keramike, ale aj maľbe, či grafike. V  tvorbe sa inšpiruje prírodou, najmä rastlinnými motívmi.

Pracuje ako inštruktorka v  keramickej dielni v NRC Kováčová.

Žije a  tvorí v Kováčovej.

Sada šálok na kávu ozdobená reliéfmi s táckami – Ginko, 2020 , glazúrovaná keramika, rôzne rozmery (foto: archív Anna Rusinkovičová)

Obrázok 1 z 37

2 názory na “Keramikárka Anna Rusinkovičová: Keď práca s hlinou lieči.”

  1. Krasny kus zivotopisu krasnej zeny a umelkyne
    Nech ti to Anicka este velmi dlho vydrzi takto rozdavat lasku k umeniu z hliny.

  2. Sme na teba hrdí, si úžasná osôbka, ktorá rozdáva lásku a slniečko svojmu okoliu, a taká je tvoja tvorba, držíme ti palce

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Scroll to Top